do 19 dec 2024

Horeca in 2025 in 5 bewegingen volgens Wouter Verkerk


De horecasector is continu in beweging en de afgelopen jaren zijn er verschillende trends en veranderingen zichtbaar geworden. Volgens Wouter Verkerk, horeca-expert en trendwatcher, zijn er vijf belangrijke bewegingen binnen de horeca voor 2025. Lees ze snel hieronder!

1. Alles voor de terugkerende gast 

Om te overleven in deze tijden hebben veel bedrijven gewoon meer gasten nodig. En op enkele uitzonderingen na zijn er geen horecabedrijven die kunnen voortbestaan met iedere dag heel veel nieuwe gasten maar ben je vooral afhankelijk van terugkerende gasten. Alles wat we doen in een horecabedrijf is dus met de intentie de gast zó te bedienen en minimaal aan zijn of haar verwachtingen te voldoen, dat deze gast nog eens komt, en nog eens en dan uiteindelijk misschien wel vaste gast wordt. Wanneer het je iedere dag lukt een nieuwe fan te maken die uiteindelijk een vaste gast wordt, dan wordt het na een paar maanden echt al aanmerkelijk drukker. Marketingkracht zit in de horeca in contact op de vloer.

2. Het draait in 2025 allemaal om ONT – Moeten

Waarom? ‘Omdat ík het zeg!’ of: ‘Omdat het moet!’ In 2025 zijn er nog maar weinig mensen die iets willen doen, alleen maar omdat het ‘moet’. De trend ONT-moeten kenmerkt nieuwe generaties. Zij worden (gelukkig!) niet meer gedreven door angst maar door intrinsieke motivatie. En als die ontbreekt dan werkt het zinnetje ‘Dan maak je maar zin!’ alleen maar averechts. Gasten en medewerkers houden van ontmoeten. In verschillende betekenissen van het woord. De manier waarop je met een team werkt zal dus door veel mensen opnieuw moeten worden uitgevonden. Een ding is namelijk kristalhelder: De ultieme consequentie (anders ontsla ik je!) maakt geen enkele indruk meer!

3. Rijtjeshuizen en wolkenkrabbers

Wanneer je medewerker of gast ontspant, zich veilig en welkom voelt, dan gaan de armen wat wijder, dan verdwijnt de frons van het voorhoofd, dan ontstaat de houding ‘rijtjeshuis’. Helemaal open, volledig op je gemak. Wanneer een medewerker of gast stress ervaart, een nare sfeer proeft, lang moet wachten of niet op een prettige manier wordt aangesproken, dan spitst het lichaam zich, helemaal opgericht, strakke blik in de ogen. Klaar om het gevaar aan te kijken, niet meer in staat goed te luisteren, zich te laten sturen of lekker alles los te laten. In een tijd dat we meer en meer spreken over veiligheid, respect, omgangsvormen en gevoel, is dit de vertaling in de praktijk. Maak van iedereen een rijtjeshuis en alles lukt!

4. Dineren is het nieuwe uitgaan

Restaurants die niet alleen zorgen voor het eten maar ook daarna de plek zijn waar je blijft hangen, geniet van muziek en een glas. Veel nieuwe horeca, door Entree zelfs ‘Hysterische Horeca’ genoemd, is ontworpen voor meer dan een diner. Er is ruimte voor een band of een artiest, en het decor is niet zelden weldadig en op z’n minst instagrammable. Het is een logische ontwikkeling die niet helemaal los is te zien van de stijging van kosten in de horeca. Op deze manier bied je voor grotendeels hetzelfde geld een tweede volledige dienst aan.

5. Meemaken is Meedoen!

Alleen maar aan de bar hangen is voor veel mensen in 2025 niet meer genoeg. Er moet ook iets gebeuren als we elkaar live ontmoeten. Golf, karaoke, een mysterie oplossen of een ouderwets gezelschapsspel in een nieuw jasje. Horeca moet vooral meer zijn dan alleen een verstrekker zijn van eten en drinken. Meemaken is meedoen!

Kortom

Volgens Wouter Verkerk zijn deze vijf bewegingen cruciaal voor de toekomst van de horecasector. Door in te spelen op duurzaamheid, digitalisering, gezondheid, beleving en flexibele werkmodellen, kunnen horecagelegenheden niet alleen hun concurrentiepositie versterken, maar ook de verwachtingen van de moderne consument vervullen. De horeca verandert snel, en ondernemers die deze trends omarmen, zullen de leiders van de toekomst zijn.