Plaats je duurste gerechten rechts
Gerechten die aan de rechterkant van de menukaart staan, krijgen automatisch meer aandacht van de gasten. Plaats hier daarom je meest margerijke gerechten hier om de kans te vergroten dat ze besteld worden.
Speel met lettertypes
Gebruik grotere lettertypes voor je gerechten zodat ze meteen opvallen en direct de aandacht van je gasten trekken. Maak de prijzen bewust kleiner en subtieler in vergelijking met de gerechten, en laat het euroteken weg. Dit subtiele trucje zorgt voor grotere acceptatie.
Kleuren en afbeeldingen
Visuele elementen zoals kleuren en afbeeldingen verhogen de kwaliteitsbeleving van je gasten. Warme tinten zoals rood, oranje en geel wekken gevoelens van opwinding en kunnen impulsieve bestellingen stimuleren. Door deze kleuren strategisch in je menukaart te verwerken, kun je de eetlust prikkelen en je gasten verleiden tot spontane bestellingen.
Downsize de menukaart
‘Less is more’ is op veel vlakken een praktisch motto om toe te passen, maar zéker wanneer het op de menukaart van jouw restaurant aankomt. Naast dat je met minder gerechten de inkoopkosten laag houdt, levert het nog een paar fijne voordelen op. Zo heb je met een kleine menukaart minder voorraad nodig, verminder je waarschijnlijk je food waste én het brengt focus aan in de werkwijze van je keukenteam. Kortom, we hebben hier te maken met een win-win-win-winsituatie.