Non-food heeft veel invloed op de uitstraling van gerechten en daarmee de beleving van je gasten. Van bestek tot borden en van glaswerk tot duurzame disposables, ze spelen allemaal een rol. Door in te spelen op de trends, blijf je inspelen de veranderende behoefte van gasten.
Duurzame disposables
Door het verdwijnen van single use plastics (plastic voor eenmalig gebruik) is er behoefte naar duurzame disposables. Je kan dan denken aan bestek van bio plastic, borden van bamboe en bekers van duurzaam karton. Ook palm wordt steeds vaker gebruikt. Disposables van palm zijn niet alleen een lust voor het oog door hun natuurlijke uitstraling, ze zijn ook nog eens zeer duurzaam. Het materiaal is namelijk 100% natuurlijk, afbreekbaar en composteerbaar.
Personalisatie
Gepersonaliseerd glaswerk en servies dragen bij aan de branding van jouw horecazaak en helpen je te onderscheiden. Daarnaast kun je door bedrukking Non-food en disposables inzetten als extra communicatiemiddel met je gasten. Denk bijvoorbeeld eens aan een pakkende zin, grappige illustratie of interessant feitje, denk out-of-the-box en laat je gasten jouw persoonlijkheid zien.
Organische vormen en kleuren
Aardse kleuren en natuurlijk tinten zoals bruin, beige, crème en blauwe zijn populair als het gaat om non-food. Ook natuurlijke vormen zijn geliefd. Denk aan borden met een organische vorm, kopjes en bestek met gebogen lijnen. Een combinatie van deze elementen draagt bij aan de totaalbeleving.
Brons en goud
Ook brons en goud als kleuren zijn gewild. Gouden bestek, glazen met een gouden randje en koperkleurige bakjes. Allemaal met een vintage uitstraling alsof het bij oma uit de kast komt. Dit sluit dan ook naadloos aan op de volgende trend: Vintage Chic.
Vintage Chic
Een stijlvolle trend op het gebied van non-food die we regelmatig terugzien is het gebruik van Vintage Chic. Deze items hebben een vintage uitstraling en zijn vaak gebaseerd op een stijl uit de jaren 50 tot 80 van de vorige eeuw.
Servies matchen met gerecht
Vroeger werd vaak een hele lijn van één servies besteld. De laatste tijd zien we vaker dat men kiest voor verschillende borden voor voorgerecht, hoofdgerecht en dessert. De chef kijken meer naar hoe een bord matcht met een gerecht. Zo wordt het totaalplaatje ‘instagrammable’. Veel gasten pakken immers eerst hun telefoon om een foto te maken van het gerecht en deze te delen met bekenden.