Visitekaartje op wielen

Binnenkort naar een food festival? Grote kans dat je de L' entrecôte mobiel tegenkomst. De Foodtruck is het uithangbord van restaurant L' entrecôte et les Dames in Amsterdam. Festivalbezoekers maken er kennis met de beroemde entrecôte en boeken de truck voor hun privé-feestjes

In 2014 besloot l’Entrecôte et les Dames tot de aanschaf van een Citroën HY, een veewagen uit 1978. De rode Citroën werd een graag geziene gast op feesten en festivals. Als foodtruck met één unieke specialiteit: een steak sandwich van dungesneden entrecote met geheime botersaus. ‘Saignant’ gebakken op de elektrische plaat. Ook in het restaurant draait alles om de entrecote. Met de foodtruck beschikken de eigenaren over een uithangbord én spreken ze een (veel) groter publiek aan. “Toen we begonnen, had je vooral nog zomerse foodtruck events”, vertelt David Monsees, chef-kok en eigenaar van l’ Entrecôte Mobile. “Tegenwoordig zijn we het hele jaar onderweg. Er zijn steeds meer events, verspreid over het jaar en in het land. Ook winterfestivals, zoals het Amsterdamse Winterterras. In 2022 stonden we zes weken lang binnen, in de Gashouder fabriek.”

Festival en feestjes

David was jarenlang de chef-kok van het restaurant. In 2020 werd hij eigenaar van de foodtruck. Hier werkt hij samen met zijn goede vriend Laurens van Os. “We doen ook aan catering”, vertelt hij. “Op bedrijfsfeesten en bij de mensen thuis. Veel mensen benaderen ons op een festival, met de vraag of we ook ‘op locatie’ werken. Daar komt best veel werk uit voort, met name in het voor- en najaar. Tijdens de zomer zijn we druk met de festivals, zoals hier bij Trek Amsterdam. Binnenkort krijgen we Foodfestival aan de Zaan, in Wormerveer, en het Amsterdamse Zomerterras. Dat is in het Rembrandtpark, met een gezellige mix van foodtrucks en stands van restaurants. In de winter komen de kerstmarkten weer en staan we vaker op bruiloften, feesten en partijen.

Visitekaartje

Volgens David is de l’Entrecôte Mobile vooral bedoeld als visitekaartje van het restaurant. “Het gaat erom dat we gezien worden”, vertelt hij. “En dat de mensen proeven van onze entrecote. Sommigen zien ons op een food festival en komen dan later naar het restaurant. Sinds we de foodtruck hebben, trekken we ook een wat jonger publiek. Er komen natuurlijk best veel jongeren op zo’n festival, dus vandaar.” Die zichtbaarheid en de wisselwerking tussen restaurant, foodtruck en catering is de grootste winst van de foodtruck, meent David. “Er zit niet echt een verdienmodel achter”, zegt hij. “Veel producten zijn duurder geworden. Dat geldt al helemaal voor de entrecote. Je kunt ook niet alles doorberekenen. Een food festival is informeel en toegankelijk; daar verwacht je eigenlijk geen hoge prijzen.”

Kwaliteit en beleving

Voor veel foodtrucks is die prijs een van de grootste uitdagingen. David: “Wij hebben het geluk dat er een restaurant ‘achter’ zit. Met een eigen keuken voor de productie en opslagruimte. En met bulkvoordeel omdat we grotere hoeveelheden inkopen, voor truck én restaurant. Maar dan nóg ontkomen we niet aan een hogere prijs. Ooit betaalde je 5 euro voor een broodje entrecote, nu is het 10 euro. Gelukkig betalen de meeste mensen graag voor een uniek broodje met goed stuk vlees. Op een food festival draait het meer om kwaliteit, originaliteit en beleving. Iedereen is vrolijk en geniet van de interactie met het personeel. Ook onze medewerkers ervaren dit echt als een uitje, niet te vergelijken met een kleine keuken tussen vier muren. Alleen dát maakt het al de moeite waard.”

ook Interessant voor jou