Warmdraaien voor de piek

Bij strand Beining in Castricum heerst de stilte voor de storm. Hopelijk geen echte storm, maar een stralende zomer vol blije gasten en medewerkers. Tot die tijd is het zaak om het restaurant zomerklaar te maken. De eerste voorbereidingen zijn al in volle gang.

De kust bij Castricum telt vier strandpaviljoens. “Elk paviljoen heeft zijn eigen genre en doelgroep”, vertelt Jordy Druijf, die samen met partner Sharon de leiding heeft over Strand Deining. “Hier komen veel ouders met kinderen. We hebben een kinderspeelplaats en speeltoestellen. De meeste ouders zijn tussen de 25 en 40 jaar jong. Die komen voor het echte strandgevoel, zowel binnen als buiten. Ons interieur is licht en rijk aan natuurlijke materialen, zoals hout en riet. Groene planten en kleurrijke kussens dragen bij aan de zomerse beach-vibe.”

Nieuwe markten

Strand Deining is al twintig jaar eigendom van Richard Groot, de vader van Sharon. Binnenkort treedt hij terug en nemen Sharon en Jordy het roer over. De vraag is of ze veel anders zullen doen. “We zullen vooral zichtbaarder zijn”, antwoordt Jordy. “Mijn schoonvader is ook eigenaar van de strandhuisjes en heeft meer zaken. Wíj kunnen ons volledig focussen op Deining. Dit geeft ons ook de tijd om nieuwe markten aan te boren, bijvoorbeeld met onze feestzaal. Zo adverteren we nu in Duitsland, waar ‘trouwen op het strand’ een echte trend is geworden.”

Hopen op goed weer

Komende maanden heerst nog de ‘stilte voor de storm’. Hopelijk geen échte storm, want weinig horecazaken zijn zó afhankelijk van het weer als het strandpaviljoen. “Dat is het enige waar we geen grip op hebben”, lacht Jordy. “Vorig jaar hadden we een goede voorzomer, maar viel de zomer zelf een beetje tegen. Dat is niet leuk voor ons, noch voor onze medewerkers. Veel mensen komen hier werken omdat ze het leuk vinden én veel uren willen maken. Hoe beter het weer, hoe leuker het wordt.”

Terras met strandbar

Voor nu ligt de focus ook weer op de zomer. Hoewel Strand Deining het hele jaar geopend is, en dus niets hoeft op te bouwen, gaat er toch iets veranderen. “Om te beginnen gaan we het terras weer opbouwen”, zegt Sharon. “Dat noemen we de ‘zandwijk’; die is ’s winters gesloten vanwege het slechtere weer. Regen en wind maken het lastiger om ons terras schoon te houden. Bovendien zitten de gasten dan liever binnen, bij de open haard. Binnenkort zetten we alles weer buiten, inclusief de omheining. Later komt ook de strandbar er weer bij. Die is er puur voor take-away, van pizza’s, broodjes, ijsjes, dranken en meer. Onze gasten bestellen via de website of een QR-code, terwijl ze op hun strandbed liggen. Is de bestelling klaar, dan krijgen ze automatisch bericht. Er is ook een bestelzuil, voor ter plaatse bestellen en afrekenen. Zo vormen zich geen rijen voor de strandbar en hebben we een extra hoge omloopsnelheid. De gasten vinden het geweldig; die kunnen gewoon op het strand blijven liggen, terwijl wij aan hun bestelling werken.”

Personeel werven

Het paviljoen zelf wordt schoongespoten, de kozijnen geverfd. Binnen maakt de winterse uitstraling plaats voor een zomers sfeertje. “’s Winters is het toch iets donkerder”, zegt Jordy. “Nu gaan we de lichte kant op, ook qua accessoires. De zwarte kaarshouders maken plaats voor witte kaarshouders, de grote olijfboom keert terug en we krijgen een nieuwe zomerkaart.” Ondertussen blijven Sharon en Jordy zoeken naar nieuwe medewerkers voor de zomer, bijvoorbeeld via TikTok. “Tijdens de zomervakantie moet het gebeuren”, zegt Sharon. “Dan is het acht weken lang pieken en wordt het vaste team aangevuld met zo’n vijftig parttimers. TikTok is hét medium om de jeugd te bereiken. Daarnaast verspreiden we folders op de camping hierachter, waar veel jongeren langere tijd met hun ouders verblijven. Die komen ook in Deining zelf, waar we ze hopelijk kunnen inspireren om iets bij te verdienen. Verder moeten we het vooral van mond-tot-mond reclame hebben; bekenden die een goed woordje doen bij vrienden en vriendinnen.”

Ook interessant voor jou