Maak het verschil met jouw menukaart

Met een paar kleine aanpassingen kun jij al veel meer uit je menu halen. Maar wat zijn nu de factoren die het verschil maken? En hoe kun je er voor zorgen dat jouw kaart innovatief en aantrekkelijk is voor al jouw gasten? In dit blog bespreken we vier elementen die bijdragen aan het succes van jouw menukaart. 

1. Zorg voor een inclusieve kaart

Denk bij het opstellen van de menukaart aan jouw gasten en hun diverse dieetwensen om een inclusieve kaart te creëren. Tegenwoordig heeft 1 op de 5 gasten een specifieke eetwens als het gaat om een allergie, intolerantie of een vega(n) voorkeur. Door hier geen rekening mee te houden bij het opstellen van jouw kaart verlies je al snel de interesse van een groot gedeelte van deze potentiële doelgroep.

Dit verhaal heeft echter twee kanten, door te veel te focussen op de uitzonderingen, kan je er ook voor zorgen dat de overige 4 op de 5 gasten zich niet aangesproken voelt. De kunst is om al jouw gerechten zo te presenteren dat ze zowel de mensen met een specifieke dieetwensen als de gasten waarvoor dit geen rol speelt. Zo voorkom je ook dat jouw kaart te uitgebreid of specifiek wordt. Plaats de vega(n), halal of hypoallergenen gerechten dus vooral tussen de reguliere gerechten en probeer termen als veganistisch te vermijden. Volgens communicatieprofessional Roemaat worden gerechten met eliminerende omschrijvingen al snel afgeschreven door restaurantgangers zonder die specifieke voorkeur. De vegan cheesecake kan dus bijvoorbeeld beter op de kaart staan als een 'No cheesecake met bosbessensaus'. Om de eetwens toch duidelijk zichtbaar te maken voor diegene die hier wel specifiek naar op zoek zijn kan bijvoorbeeld gebruik gemaakt worden van icoontjes. 

2. Speel in op seizoenen

In de winter smachten we naar wild en stamppot, waar we in de zomer juist liever een frisse salade of ceviche bestellen. Een wisselend menu per seizoen, voorziet in deze wens. De vernieuwing van de kaart zal een goede reden zijn voor vaste gasten om jouw zaak te bezoeken, maar daarnaast biedt het jou ook de mogelijkheid om te werken met verse seizoensproducten. Aangezien deze producten lokaal kunnen worden ingekocht hebben deze een minder lange weg afgelegd voordat ze in jouw keuken terecht komen. Dit is niet alleen goed voor de smaak en het behoud van de vitamines, maar ook voor het verminderen van de CO2 afdruk van jouw gerechten. Maak ook vooral jouw gasten bewust van deze voordelen door gerechten met dergelijke seizoensproducten een speciale aanduiding mee te geven op de kaart of op een aparte seizoensgebonden kaart te vermelden.

3. Verhoog je marge met wijn

Wijnen kunnen eveneens een grote bijdrage leveren aan een sterke menukaart. ‘Restaurantgangers kiezen steeds vaker voor een iets duurdere wijn’, aldus wijnspecialist Manon Serreli. De marges van de iets duurdere wijnen zijn vaak lager, maar door de hogere prijs is de absolute winst in euro’s is hoger. Een manier om de wijnkeuze van de gast te sturen naar een wijn met een goede marge, is door een uitgelichte favoriet van de wijnkenner op de menukaart te zetten. Zoals in de blog 8 tips om je wijn omzet te verhogen’ is beschreven, trekt dit de aandacht van de gast. Het geeft hem daarnaast meer zekerheid over de kwaliteit van de wijn. Dit kan er vervolgens weer voor zorgen dat jij jouw marge met wijn verhoogd.

4. Blijf meebewegen met de tijd

Één van de manieren om je menukaart interessant te houden voor restaurantgangers is door deze te blijven verrijken met innoverende gerechten op basis van de trends van het moment. Dit betekent niet dat je elke maand jouw kaart om moet gooien. Een kleine aanpassing of toevoeging kan al voldoende zijn. Zo blijf je interessant voor gasten die op zoek zijn naar een nieuwe ervaring en verras je tegelijkertijd terugkerende gasten met gerechten die zij nog niet kennen. Een van de grootste trends van het moment is bijvoorbeeld de groeiende vraag naar klimaatvriendelijk eten. Dit zien we op menukaarten niet alleen doorvertaald in een groeiende keuze van vega(n) opties, maar ook meer gerechten met een duurzame bereiding winnen in populariteit. Bijvoorbeeld gerechten die middels fermenteren of verrotting geproduceerd , zoals kimchi, little gem of kefir. Deze bereiding kost ook nog eens een stuk minder stroom. Win-win dus. Op de hoogte blijven van alle trends? Kijk dan eens naar Foodreporter en/of Foodyard.

De hierboven genoemde factoren kunnen jou wat houvast geven bij het opstellen of beoordelen van jouw kaart. Natuurlijk zijn er veel meer factoren die een rol spelen bij het slagen hiervan. Heb je behoefte aan meer advies en/of toelichting om meer uit jouw menukaart te halen? Onze culinaire adviseurs denken graag met je mee.

Meer lezen?

Ontdek meer handige tips in onze blogs.