8 tips om je wijnomzet te verhogen

Dranken zijn echte margemakers in de horeca. Dat geldt zeker voor wijn! Wijn staat voor luxe, gezelligheid en een echt avondje uit. Wij zetten 8 tips voor je op een rij om (nog) meer omzet uit jouw wijnkaart te halen.

1. Laat jouw personeel wijnadvies geven

Gasten laten zich graag adviseren als het gaat om wijn. Ze horen graag welke wijn past bij het seizoen, hun smaak of de gerechtkeuze. Het is daarom slim om ervoor te zorgen dat je personeel voldoende kennis heeft van wijn. Organiseer bijvoorbeeld een wijnproeverij voor jouw personeel als de wijnkaart wordt vernieuwd. Zo kunnen zij de gasten zelfverzekerd van advies voorzien. Met deze adviezen kan het bedienende personeel bovendien sturen op de wijnen met de meeste marge.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het trainen van je personeel? Schakel dan vooral de hulp in van een van de Bidfood Wijn Specialisten.

2. Bied wijn aan als aperitief en digestief

Zowel het aperitief vooraf en de digestief achteraf zijn extra momenten om wijn te kunnen verkopen aan jouw gasten. Een aperitief bevordert ook nog eens de eetlust. De kans is groot dat gasten die een aperitief bestellen uiteindelijk ook meer eten bestellen. Het aperitiefje en de digestief zijn dus twee mooie extra kansen om wijn te verkopen én de omzet te verhogen. Je kan het bedienende personeel daarom actief laten vragen of gasten een aperitief en/of digestief wensen. 

3. Voeg beschrijvingen toe aan de wijnkaart

Een goede beschrijving bij de wijnen is ontzettend belangrijk om gasten te helpen bij het maken van hun keuze. Volgens een onderzoek van de universiteit van Cornell zorgen beschrijvingen met verleidelijke teksten zelfs voor 30% meer verkoop. Het werkt dus bevorderlijk als je niet alleen de druivensoort en het type wijn vermeldt, maar ook woorden gebruikt die de fantasie prikkelen.

4. Plaats notities bij de wijn

Aansluitend op de beschrijvingen zijn de extra notities die je kunt toevoegen aan jouw wijnkaart. Vertel niet alleen iets over de smaak van de wijnen, maar ook over de herkomst en eventueel gewonnen prijzen. Ook kan je gebruik maken van social proof. Goedlopende wijnen breng je extra onder de aandacht met de toevoeging “meest gekozen” bijvoorbeeld. Als veel gasten een bepaalde wijn kiezen, gaan we ervanuit dat het een goede wijn is. We zijn dan eerder geneigd om deze ook te kiezen. Dat is hoe social proof werkt.

5. Sorteer de wijnkaart niet op prijs

Men is geneigd om te zoeken naar goedkopere wijnen op de kaart. Door de wijnkaart te sorteren op prijs, maak je het gasten makkelijk om te kiezen voor de goedkope optie. Wanneer dit niet wenselijk is, kan je de verschillend geprijsde wijnen beter door elkaar heen zetten. Men focust dan niet zo op de prijs waardoor ze minder vaak kiezen voor de goedkoopste keuze. Om toch structuur aan te brengen in jouw wijnkaart, kan je deze het beste sorteren op druifsoort. Dit concludeerden onderzoekers van de University of South Australia. In hun onderzoek was de druifsoort veruit de belangrijkste factor die de keuze voor wijn bepaalde.

6. Plaats margerijke wijn op een prominente plek op de kaart

Door margerijke wijnen een prominente plek op de wijnkaart te geven, vallen deze meer op. Een prominente plek is bijvoorbeeld bovenaan de wijnkaart maar ook een speciaal (gekleurd) kader is mogelijk om de aandacht naar deze wijnen te trekken. Margerijke wijnen kan je ook terug laten komen op andere plekken op de menukaart. Niet alleen bij de dranken, maar ook bij de gerechten waar deze goed mee samen gaan. 

7. Prijsperceptie en context

Prijsperceptie speelt een belangrijke rol bij het maken van keuzes. Men is minder geneigd om te kiezen voor opties die zij als duur ervaren. Deze prijsperceptie is dan weer afhankelijk van de context. Een wijn voelt duur als er verder alleen maar goedkopere opties naast staan. Dezelfde wijn lijkt opeens goedkoop als er daarnaast veel duurdere wijnen worden aangeboden. Hoe kan je dit in de praktijk toepassen? Kies een wijn met een goede marge en verkoopprijs die je het liefst wilt verkopen. Zet hier vervolgens een goedkopere én een duurdere variant naast. Men is dan geneigd om voor de middenweg te gaan. Goedkoop wordt namelijk geassocieerd met mindere kwaliteit maar tegelijkertijd betalen we liever ook weer niet teveel. De middelste optie voelt dus als de beste keuze.

8. Maak wijn zichtbaar in het restaurant

Gasten zijn sneller geneigd om wijn te bestellen als zij visuele prikkels krijgen die worden geassocieerd met wijn. Dit kunnen flessen wijn zijn die ter decoratie in jouw zaak staan, lege flessen wijn die als kandelaar worden gebruikt, maar ook functionele attributen zoals wijnkoelers dragen hieraan bij.

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er allerlei tips die je kunt toepassen om de wijn omzet te vergroten. Toch is een mooi compleet aanbod van wijnen de allerbelangrijkste factor voor de wijnverkoop. Onze wijnexperts helpen je graag bij het samenstellen en opmaken van de perfecte wijnkaart. Plan direct een gesprek in met een adviseur.

Adviesgesprek inplannen

Meer weten over menukaart optimalisatie?

Ontdek meer handige tips en oplossingen