Tips om te onderscheiden met beleving

Gasten een topervaring bezorgen, dat is dé manier waarop de horeca zich onderscheidt ten opzichte van retail en ook dé manier om gasten naar je zaak te trekken. Maar hoe zorg je voor een optimale beleving? En wat komt daar allemaal bij kijken? Hier een aantal handige, en vooral makkelijke, tips en tricks om net dat stapje verder te gaan.

Zoek het contact op

Het belangrijkste contact met de gast vindt ‘offline’ plaats. Dit bepaalt in grote mate of jouw gasten terugkomen of niet. Al is het eten nog zo lekker, wie zich niet gezien voelt, gaat de volgende keer wel ergens anders eten. Het zijn vaak de kleine dingen die het verschil maken: een warm welkom bij binnenkomst, tussendoor een vriendelijk praatje en een hartelijk afscheid. Allemaal factoren die van invloed zijn op de beleving van de gast.

Maak het persoonlijk

Gasten waarderen het als ze herkend worden. Terugkerende gasten verwachten dit zelfs. Een persoonlijke service vertaalt zich in meer loyaliteit en een hogere gunfactor. Grijp dus alle mogelijkheden aan om het zo persoonlijk mogelijk te maken voor de gast. Van een persoonlijke begroeting tot het personaliseren van hun gerechten. Gasten zullen de personal touch erg waarderen!

Online verleiden

Online kanalen zijn belangrijker dan ooit. Bijna 80% van alle Nederlanders doet van tevoren online research als ze uit eten gaan zo blijkt uit onderzoek van BookDinners. Jouw website, Google bedrijfsprofiel en social media kanalen zijn allemaal kansen om jezelf te laten zien. Niet met grote lappen tekst maar beknopte informatie over jouw zaak, concept, verhaal en menukaart. En met sfeerfoto’s natuurlijk, want die verleiden het meest.

Doe aan cross- en upselling

Maak de ervaring van je gasten helemaal compleet met een mooie toevoeging of verrassing. Ze bevinden zich op onbekend terrein en jij bent hun gastheer. Help en stuur ze dus vanuit jouw expertise. Uit eten gaan is een verwenmoment en gasten willen hier het maximale uit halen. Van begin tot het einde. Vraag ze dus eens naar een aperitief en sluit het diner af door met een mooie dessertwijn aanbeveling die perfect past bij het door hen gekozen dessert. Zo sla je twee vliegen in één klap. Je voegt extra beleving toe en doet tegelijkertijd aan cross- en upselling: het verleiden van de gast om extra producten te bestellen. Meer weten over cross- en upselling? In de personeelstraining van Jeroen Beishuizen leer je er alles over.

Vertel een verhaal

Storytelling is een effectieve manier om voor (nog) meer beleving te zorgen. Storytelling klinkt misschien ingewikkeld maar je hebt meer verhalen dan je misschien denkt. Veel gasten horen graag waar het eten op hun bord vandaan komt.  Vertel hen over het ontstaan van de gerechten en de ingrediënten die je gebruikt; over de lokale boer en zijn runderen, uw bijzondere wijnen en duurzaam gevangen vis. Jouw menukaart is een grote bron aan mooie verhalen, verhalen klaar om verteld te worden. Zorg er dus ook voor dat het personeel op de hoogte is van deze verhalen zodat zij ze goed over kunnen brengen naar de gast. Neem ze er in mee door middel van proeverijen bijvoorbeeld.

Bereid gerechten aan tafel

Tafelbereiding is een perfecte manier om beleving toe te voegen en het kan ook nog eens heel eenvoudig zijn! Denk bijvoorbeeld aan truffel schaven, Spaghetti parmezaan, peper uit een grote molen of het flamberen van een Crêpe suzette. Door de gast actief bij het proces te betrekken speel je ook direct in op de behoefte van de gast om hun gerechten te personaliseren. Een echte win-win dus!

Draai muziek

Muziek heeft grote invloed op het gedrag van gasten. De tempo van de muziek heeft invloed op het tempo van eten. Ook kan je met muziek invloed uitoefenen op de keuzes van gasten. Zo kiezen wijndrinkers onbewust sneller voor Franse wijn als er Franse muziek wordt gedraaid. 68% van de gasten geeft aan dat de aanwezigheid van muziek bijdraagt aan de behoefte om binnen. Het ontbreken van muziek zien onze hersenen als een teken om te vertrekken. Het kiezen van de juiste muziek voor uw zaak is dus enorm belangrijk! Heb jij al een playlist gemaakt?

Meer weten over gastbeleving?

Ontdek meer handige tips en oplossingen