wo 24 jul 2024

Andere smaken: ondernemersverhaal de Zoute Kater

Masha DaanenRedacteur Bidfood

Eva (28) is een bekend gezicht in de Haagse horeca. Ze werkte voor Jeroen Plugge (nu culinair adviseur bij Bidfood) in Bistro Bis, in Franklin en Dekxels. Veel mensen kennen haar echter als de talentvolle chef van Vincenzo’s Osteria. Toen die zaak ophield te bestaan, besloot ze voor zichzelf te beginnen.

Elke dag volle bak

Ze zag een leuk pandje in de Zoutmanstraat en startte een crowdfund-actie. In april 2023 opende gastrobar De Zoute Kater, na een verbouwing van drie maanden. Sindsdien is het geen moment rustig geweest. “Het gaat ontzettend goed”, vertelt ze driekwart jaar na de opening. “Elke dag is het volle bak. We hebben maar 34 stoelen, plus twaalf barplekken. Dan zit je ook zo vol.” Met haar verleden én haar crowdfunding legde Eva een solide basis voor het succes: “Veel mensen die geïnvesteerd hebben, zijn persoonlijk betrokken. Sommige investeerders kregen een barkruk met naamplaatje. Daarnaast werk ik al 12 jaar in de horeca, dan leer je ook veel mensen kennen.”

Fris en vernieuwend

De Zoute Kater maakt naam met haar creatieve keuken en bijzondere gerechten om te delen. Gasten en critici roemen de aantrekkelijke mix van Franse en Aziatische invloeden. “De technieken zijn Frans, de ingrediënten Frans en Aziatisch”, zegt Eva. “Bijvoorbeeld: onze Bearnaisesaus is niet gemaakt van witte wijn(azijn), maar van sake en sushi-azijn. Met frisse zuuraccenten maak je een gerecht licht en lekker. We proberen vernieuwend te zijn, in een stad met veel klassieke horeca. In Amsterdam kun je op elke straathoek iets bijzonders eten, wat dat betreft is Den Haag toch iets conservatiever. Terwijl er wél veel behoefte is aan vernieuwende gerechten.”

Gedurfde combinaties

Bij De Zoute Kater kies je à la carte of een viergangen-menu voor twee; acht gerechten in totaal, om te delen. De kaart telt negen gerechten, dus met zo’n viergangen-menu kom je niets tekort. Het is sowieso moeilijk kiezen, want alles ziet er even creatief als aantrekkelijk uit. Zoals de mosselen met Hokkaido-pompoen, lardo, gerookte boter en beurre blanc (mét sushi-azijn), of de makreel met chipotle, bbqtomaat, shizo, kers en foie gras. Eva houdt van gedurfde smaakcombinaties en trekt hiermee een (overwegend) jongvolwassen doelgroep van gelijkgestemden. “Onze keuken is niet voor iedereen weggelegd”, zegt ze. “Maar met een kleine zaak kun je wat beter inzoomen op een bepaald publiek. Bovendien vind ik het leuk om te koken voor mensen die verrast willen worden. We hebben ook geen website, maar doen alles via Instagram. Ook dát hoort bij deze doelgroep.”

De bar als eyecatcher

Eva haalt haar producten zo veel mogelijk uit de buurt. Van kaas en groenten tot vis en wijn. De gastrobar schenkt veel natuurwijnen, maar dan van het zuiverste soort. “Die zijn net zo zuiver als conventionele wijnen”, vertelt ze. “Maar dan zonder toevoegingen. Het is nog een hele kunst om die te maken, maar dan heb je ook wat. Zoals de oranje wijn Manaro van wijnhuis Sassopra, een van mijn favorieten; een toegankelijke en sappige natuurwijn.” Het moge duidelijk zijn: De Zoute Kater is klein maar fijn. De open keuken loopt door in de bar, die met zijn terrazzo-look een echte eyecatcher is. “Het bleek niet haalbaar om echte terrazzo-tegels te gebruiken”, vertelt Eva. “Toen hebben we zelf een bar gegoten, van aquariumzand en grind. Dat ziet er fantastisch uit, met een gemêleerde, beige betonlook. Veel gasten vinden het fijn om hier te zitten, ook vanwege het contact met de keuken. Overigens lopen ook veel gasten die aan tafel zitten even naar de bar. Om de koks te bedanken en hun enthousiasme te delen. Dat is echt superleuk om te zien!”

Ook interessant voor jou