Dit zijn de belangrijkste koffietrends voor 2024

Van gecertificeerde bonen tot re-usable cups en plantaardigemelk: in deze blog zetten we de belangrijkste koffietrends van 2024 voor je op een rij. Wij zouden zeggen: pak er een bakkie bij en lees verder!

1. Een betere wereld begint bij je bakkie

Duurzaamheid is een thema waar de horeca al jaren niet meer omheen kan. Gasten bekommeren zich steeds meer om de herkomst en hun producten en transparantie van de keten. Ook voor koffie is dit een belangrijk punt; keurmerken en certificering worden dan ook steeds belangrijker. Denk daarnaast ook aan duurzame oplossingen voor alles rondom de koffie. Moedig je gasten bijvoorbeeld aan om re-usable cup mee te nemen voor hun coffee to go en kijk eens naar de mogelijkheden om je koffiedik te recyclen.

2. Beleving is belangrijk

Koffie ís beleving. Als er één drankje is waar veel routines en rituelen omheen gebouwd zijn, dan is het wel koffie. Speel daar slim op in door extra beleving toe te voegen. Plaats de koffiemachine op een prominente plek in je zaak zodat gasten de bereiding van hun bakkie kunnen gadeslaan. Andere manieren om extra beleving toe te voegen: vertel gasten wat meer achtergrond over de koffiebonen die je gebruikt, maak gebruik van bijzondere koffiemokken of serveer een klein stukje (huisgemaakte) patisserie bij de koffie.

3. Havercappu takes over

De tijd dat koemelk met ‘normale melk’ werd aangeduid is voorbij. De vraag naar melkalternatieven neemt al jaren toe en dat gaat zeker niet minder worden. Havermelk, sojamelk, kokosmelk, amandelmelk en erwtenmelk: om je gasten optimaal te bedienen zorg je dat je (een aantal van) deze alternatieven op het menu hebt staan. Bovendien is plantaardige melk een duurzamere keuze, dus qua footprint scoor je ook punten.

Maak van koffie een beleving

Bekijk alle

Banqueting gemalen 50 snelfilter

Bestellen

Mok stonecast oranje

Bestellen

Butterscotch quatro roomboterkoekjes

Bestellen

Forte espresso koffiebonen

Bestellen

4. What’s SUP? De opkomst van re-usable cups

De wetgeving rondom (plastic) wegwerpproducten is afgelopen jaar flink aangescherpt. Zo moeten gasten sinds juli 2023 betalen voor een wegwerpbeker en is sinds 1 januari 2024 het gebruik van plastic wegwerpbekers en -bakjes bij consumptie op locatie verboden. Speel hierop in door het gebruik van een re-usbale cup voor koffie to go te stimuleren. Ook slim: laat een re-usable cup met de branding van jouw zaak ontwerpen en verkoop deze aan je gasten.

5. Specialty coffee wordt nóg populairder

De populariteit van specialty coffee groeit nog steeds. De afgelopen jaren kwamen er veel (kleine) koffiebranderijen bij en gasten kiezen steeds bewuster voor een kwalitatieve boon. Bovendien krijgen gasten steeds meer kennis van koffie en waarderen ze de unieke smaakeigenschappen van deze kwalitatief hoogwaardige koffie dus beter. De verwachting is dat de trend van specialty coffee komend jaar alleen maar verder zal doorzetten.

6. Koffie als je dagelijkse dosis supplementen

Een espressootje omdat je wel wat cafeïne kunt gebruiken, daar kijkt niemand van op. Vanuit de VS lijkt nu de trend over te waaien om koffie te verrijken met superfoods en supplementen, denk aan collageen, cbd-oil of ashwaganda. In de algehele health-trend zou het zomaar kunnen dat we deze geüpgrade koffie dit jaar ook in Nederland op steeds meer plekken gaan zien.

Alles voor je warme dranken

Chai latte, warme choco of een verse gemberthee: it’s that time of the year! Verras je gasten tijdens de koude winterdagen met hartverwarmende dranken.

Shop alle benodigdheden

Ook iets voor jou?