Hofman biedt een aantrekkelijke mix van goed eten, borrelen, dansen en events. “Hier komt iedereen”, vertelt eigenaar Marcel Westerveld. “Van student tot pensionado. Het terras is ons visitekaartje en het eerste wat je ziet als je deze kant oploopt. Tegenwoordig wil bijna iedereen buiten zitten. Hoe mooier het terras, des te meer mensen je trekt.” Eigenlijk zijn er twee terrassen: het gevelterras en het pleinterras. Beide worden door een looppad van elkaar gescheiden. Het gevelterras (100 zitplaatsen) is het hele jaar geopend, het pleinterras (175 zitplaatsen) van maart tot en met december.
Hofman Utrecht: Het terras als visitekaartje
Het terras is het visitekaartje van bar-restaurant Hofman in Utrecht. Achter de gezellige inrichting schuilt een strakke organisatie die geen ruimte laat voor toeval. Inmiddels zijn de voorbereidingen op het nieuwe terrasseizoen in volle gang.
Blíjven verrassen
In november begon de voorbereiding op het nieuwe seizoen. Volgens Marcel gaat het daarbij om drie zaken: de aankleding van het terras, de logistiek en het personeel. Zo benut Hofman de wintermaanden onder andere voor onderhoud. Parasols en windschermen worden schoongemaakt, de meubels waar nodig gerepareerd. Maar dat is lang niet het enige. Zo wil Marcel elk jaar iets nieuws toevoegen, om zijn publiek te blíjven verrassen. “Vorige winter hebben we alle banken vernieuwd”, zegt hij. “Inclusief de kussens van Big Pillows, met nieuwe frisse kleuren. Ook de plantenbakken zijn nieuw. We werken samen met Upperbloom, die elk kwartaal opnieuw de bakken vult, met planten die passen bij het seizoen. Deze winter komen er weer nieuwe meubels bij, waaronder een aantal ronde banken op ons gevelterras. Inclusief nieuwe elektrische warmtekussens van Sit&Heat. Die hebben we begin 2023 geïntroduceerd en bevallen prima!”
Flexibel en veelzijdig
Beide terrassen zijn zo flexibel mogelijk ingericht, met bijvoorbeeld een mix van diverse zitplaatsen. “We hebben hoge, halfhoge en lage zitplaatsen”, zegt Marcel. “Maar ook picknicktafels, loungebanken, ‘tweetjes’, ‘viertjes’ en individuele zitplaatsen. Sommige mensen komen hier om te werken, anderen om te lunchen of in groepsverband te borrelen. Ons terras houdt rekening met iedereen. We heten de gasten welkom en vragen ze naar de reden van hun bezoek. Vervolgens begeleiden we ze naar een plek die daar het beste bij past; beschut, open, hoog, laag, druk of rustig. Zo verliezen we nooit de regie en kunnen we goed inspelen op de wensen van onze gasten.”
Trainingen
Volgens Marcel is het perfecte terras ingespeeld op de behoeften van de gast, én van de medewerkers. “Dit zijn twee verschillende stromen die je bij elkaar moet brengen, op de best mogelijke manier. Zowel voor buiten als voor binnen. Daarom benutten we de winter ook om onze mensen te trainen. We werken al jaren samen met Wouter Verkerk, die alles weet over gastvrijheid en leidinggeven. Daarnaast bieden we cocktail-, wijn-, bier- en barista-trainingen aan. Op al die vlakken willen we twee experts hebben, die hun kennis weer doorgeven aan alle collega’s.”
.
.
Persoonlijke aandacht
Volgens Tristan den Hertog, bedrijfsmanager van Hofman, weten de medewerkers precies wat er van ze verwacht wordt. “We beginnen elke dag met een briefing”, vertelt hij. “Dan geven we iedereen een aantal doelstellingen en aandachtspunten mee. Of er genoeg dekentjes op het terras liggen, bijvoorbeeld. Maar denk ook aan upselling. Bij mooi weer willen we zo veel mogelijk Spritz-dranken verkopen. Zeker op vrijdag, als we een Spritz-actie hebben. Ook op andere dagen zijn er acties, waar we onze gasten uiteraard over vertellen.” Hofman verstrekt ook gratis zonnebrand en zet bij reserveringen een handgeschreven groet op tafel. Volgens Tristan is dat wel het minste dat je kunt doen. “Het gaat erom dat je de gasten niet aan hun lot overlaat, maar naar een plek begeleidt en de controle neemt. Als het druk is, hebben we hier speciale ‘hosts’ voor.
''Bij ons is alles strak georganiseerd, met duidelijke taken voor iedereen. Dat is fijn voor onze gasten én voor het personeel.''
3 terrastips van Marcel
1. Werk aan een visie. Kijk door de ogen van een gast en organiseer je gastvrijheid. Zo laat je niets aan het toeval over.
2. Zorg voor een goede internetverbinding op het terras, zodat alle processen soepel blijven lopen. Zorg daarnaast voor back-up systemen voor internet en stroom.
3. Laat je inspireren door de terrassen van een ander, doe nieuwe ideeën op en leer van elkaar!
.
.