wo 30 okt 2024

Waarom de donut een gat in de horecamarkt is


De donut is bezig met een ware opmars binnen de horeca. De afgelopen 4 jaar is de populariteit van donuts meer dan verdubbeld en heeft de snack een stevige tweede plek veroverd in de categorie Zoete Snacks, net achter de muffin. Donuts zijn dé ideale combinatie van een opvallende presentatie en een aantrekkelijke smaak. Bovendien passen ze perfect bij de huidige koffiecultuur. Waar gasten vroeger genoegen namen met een simpel koekje, kopen ze tegenwoordig liever iets opvallends naast hun haver, cappuccino of flat white. En zo’n kleurrijke donut doet het ook nog eens veel beter op de social media-feed.

Van zeldzaam goed tot viral snack

De donut maakte zijn intrede in Nederland in de jaren ’80 toen de snack over kwam waaien uit de Verenigde Staten. Maar pas in de laatste 10 jaar heeft de donut echt aan populariteit gewonnen, mede door de opkomst van gespecialiseerde donutshops in grote steden. Donuts zijn uitgegroeid van zeldzame traktatie tot mainstream snack die geliefd is door velen. De aantrekkingskracht, een combinatie van visuele aantrekkelijkheid, gemak en smaak. De felle kleuren, glanzende glazuren en speelse toppings maken van de donut een geliefde traktatie voor jong en oud. Vooral op social media, zoals Instagram en TikTok, zijn donuts een hit vanwege hun opvallende uiterlijk. En waar steeds meer gasten de visuele aantrekkelijkheid van hun eten belangrijk vinden, speelt de donut daar lekker op in.

Een donut voor iedereen

De kracht van deze snack ligt in haar veelzijdigheid: er is een donut voor iedereen. Of je nu een trendy koffietentje, een hippe lunchroom of een drukbezocht tankstation runt, met donuts voeg je moeiteloos een populaire en winstgevende snack toe aan je aanbod. Ze zijn namelijk aantrekkelijk gepresenteerd, en door de enorme variëteit aan smaken en stijlen kun je eindeloos variëren. Het gemak van diepvriesproducten maakt het bovendien mogelijk om altijd een voorraad achter de hand te hebben, zonder verspilling of lange voorbereidingstijd. Dit maakt donuts de perfecte impulsaankoop op ieder moment van de dag. 

Doony’s Wonder Mix Box – voeg een vleugje magie toe aan je menu 

De lekkerste donuts van Nederland hebben een nieuw gezicht gekregen! My Original Doony’s gaat verder onder de merknaam ‘Doony’s’ en zijn nu te herkennen aan de opvallende felroze verpakking. Met de nieuwe merkidentiteit introduceren ze ook gelijk de Wonder Mix Box, een selectie van vijf premium donuts. Van romige vullingen tot kleurrijke coatings en rijke toppings, elke donut is een feestje zowel qua uiterlijk als smaak. De recepten zijn gebaseerd op de populairste smaakcombinaties, waardoor je altijd zeker bent van een favoriet in je vitrine. Dankzij de diepvries bewaring ben je altijd klaar om je gasten een lekkere verse donut voor te schotelen, of het nu bij de koffie, als tussendoortje of als dessert is. Voeg de Doony’s donuts toe aan je assortiment en laat je gasten genieten van een momentje zoete magie – én van een trendy snack waar ze voor terugkomen.


Ook op Bidfood Support