do 18 jul 2024

Zo verbeter je je footprint met een vegetarisch menu

Rianne van VulpenRedacteur Bidfood

Duurzaamheid is al jaren een belangrijk thema in de horeca en het belang daarvan neemt alleen maar toe. Gasten verwachten van een restaurant dat het bewuste keuzes maakt en daarop baseren ze ook steeds vaker hun restaurantkeuze. In deze blog lees je meer over de duurzame impact van een vegetarisch menu en hoe de vleesvervangers van De Vegetarische Slager je hierbij helpen.

De impact van een vegetarisch menu

De vleesconsumptie daalt al jaren. Het RIVM concludeerde onlangs dat zo’n 5 procent van de Nederlanders helemaal geen vlees eet, waarvan 3 procent ook geen vis consumeert. Maar een veel belangrijker cijfer is het aantal flexitariërs. Dat is inmiddels namelijk ruim de helft van de Nederlanders! Daarmee maken we met z’n allen een behoorlijke impact op het milieu. Ter illustratie: als één persoon een jaar lang één dag per week geen vlees zou eten, staat dat gelijk aan een besparing van zo’n 380 kilometer in een gemiddelde auto en bijna 1000 liter water. Kleine aanpassing, groots effect.

Verrukkelijke vleesvervangers van de Vegetarische Slager

De vraag is natuurlijk: wat staat er bij deze vegetariërs en flexitariërs dan wél op het menu? De tijd dat vegetarische gerechten gelijk stonden aan een karige geitenkaassalade, is voorbij. Groenten spelen in steeds meer gerechten de hoofdrol en er zijn inmiddels tal van verrassende én verrukkelijke alternatieven voor vlees. En die laatste categorie is volop in trek. Ruim 20 procent van de Nederlanders eet minimaal twee keer per week een vleesvervanger. Daar kun je met jouw menu dus handig op inspelen. Wat dacht je van een ‘ereburger’ op de kaart? Een wrap met vegan ‘kipstuckjes’? Of een stapel vegan pancakes op de brunchkaart met knapperig gebakken ‘specktakel’? Het assortiment van De Vegetarische Slager biedt voldoende aanbod voor verrukkelijke vleesvervangers.

Duurzame partners

Wanneer het over duurzame impact gaat, is het ook aan te raden om de merken waarmee je samenwerkt eens goed onder de loep te nemen.Staan deze partijen voor dezelfde waarden als jij wat betreft hun duurzaamheidsbeleid? Hierin kunnen keurmerken, rankings en certificaten een handige leidraad zijn. Zo is De Vegetarische Slager onlangs voor het derde jaar op rij in de top 3 belang van de Sustainable Brand Index, een onafhankelijke Europese ranking die merken beoordeelt op hun duurzaamheid. Een mooi voorbeeld van een merk waar je dus vol trots mee samenwerkt.

Slimme communicatie

Het aanbod van vegetarische opties op je menu op orde hebben is één ding, zorgen dat ze gretig aftrek vinden bij je gasten is natuurlijk een tweede. De manier waarop je de vegetarische opties onder de aandacht brengt, is van essentieel belang om echt impact te maken met je menu. En daarbij komt een sterk staaltje communicatie om de hoek kijken.


3 praktische tips

De Vegetarische Slager weet dankzij hun jarenlange ervaring op het gebied van vleesvervangers inmiddels exact hoe je dit aanpakt. Ze delen drie praktische tips om je vega(n) gerechten als aantrekkelijkste optie op de menukaart te positioneren:

  1. Plaats geen aparte sectie 'vegetarisch' op je menukaart

    Plantaardige gerechten worden veel vaker besteld wanneer ze tussen alle andere hoofdgerechten staan. Plaats daarom ook gerust jouw burger van De Vegetarische Slager hiertussen.

  2. Benoem het gerecht niet als 'vegetarisch' of 'vegan'

    Gebruik in plaats van het woord 'vega' of 'vegan' liever originele benamingen voor je gerechten. Of gebruik de benamingen van De Vegetarische Slager, zoals “Brunch met Little Willies”.

  3. Gebruik icoontjes voor vegetarisch en veganistisch

    De gasten die wél vegetarisch of veganistisch zijn, kunnen op die manier snel een gerecht vinden dat bij hun voorkeur past.

De Vegetarische Slager

fallback: the node "undefined" is not handled
Naar de webshop

Ook interessant voor jou