De perfecte match

Bij Square ’47 draagt het samenspel tussen food en non-food bij aan de beleving. Sommige borden zijn een eyecatcher op tafel, andere geven een podium aan het gerecht. De meeste gasten nemen eerst een foto en dan een hap.

Ingetogen chique, modern klassiek of toegankelijk luxe; de stijl van Square ’47 laat zich op vele manieren omschrijven. De naam van de zaak verwijst naar het Schouwburgplein in Rotterdam, uit 1947. Hier zitten meer horecazaken, van eetcafé tot bistro en steakhouse. Toen Alex Wolf en Arnold van Strien begin 2022 de sleutel kregen, wilden ze echt iets nieuws neerzetten. “Een plek die luxe uitstraalt, maar die niet over-the-top is”, zegt Arnold. “Voor een avondlang genieten; sfeervol, lekker en comfortabel. Met goed meubilair en een aantal bijzondere eyecatchers, zoals de open keuken, onze bar, de spiegels en de verlichte wijnkast in het midden.”

Een bijzondere prestatie

Met zijn bronzen en groene kleuren, fluwelen stoelen en marmeren tafels oogt Square ‘47 klassiek en stoer tegelijk. De keuken serveert “wereldse gerechtjes van (h)eerlijke producten”, zoals umami oesters, kreeft en Wagyu beef. Gerechtjes om te delen, of om zelf van te genieten. Elk gerecht krijgt een bord dat matcht met het eten. Daarbij speelt de beleving van de gast een grote rol. Zo wordt de tataki van Wagyu of geelvintonijn geserveerd in een wit ei, op een bodem van ijs. De Côte de Boeuf op een grote serveerplank, met sauzen, groenten en garnituren. Alex laat ook twee borden zien. “Op dit bord van F2D serveren we onze steaks en zeebaars”, zegt hij. “Het bord heeft een spannend lijnenmotief, waarmee je de presentatie naar een hoger niveau tilt. Dit bord van Stylepoint, met bronskleurige rand en witte kern, is wat rustiger. Een ideale ondergrond voor gerechten die zelf helemaal de show stelen, zoals onze brioche met steak tartaar en ganzenlever. In beide gevallen zet je iets bijzonders op tafel.”

"De tafels zélf ogen vrij klassiek, maar wat er óp ligt mag best een beetje schitteren"

Non-food Showroom

Water- en tumblerglazen met vintage kristalmotief en klassieke cocktailglazen dragen bij aan de beleving van de gast. Net als het Churchill bestek ‘Bolero’, dat met zijn strakke lijnen en bewerkte heft een en al luxe uitstraalt. Alex: “We wilden per se een mat motief in het heft, want anders blíjf je poleren.” Voor de keuze van het non-food bezochten de eigenaren meermaals de Bidfood showroom in Goirle. “Vrijwel alles komt van Bidfood”, vertelt Alex. “Ons servies, glaswerk, bestek, peper- en zoutvaatjes, tafellichten, koksbuizen, schorten en meer. Er is heel veel keuze in non-food, soms zelfs té veel. Dan is één leverancier wel zo handig. Met Square ‘47 begonnen Arnold en ik aan een nieuw type horeca; onze vorige zaken vielen in een wat lager segment. Vandaar dat we zo veel mogelijk kennis hebben gebundeld, waaronder de kennis van Bidfood. Daarbij konden we via Bidfood ook onze wijnglazen personaliseren, met het ‘47’ logo. Kortom: een service op maat.”

Veel foto’s

Volgens Arnold geldt voor het non-food hetzelfde als voor het interieur. “We wilden een zaak die rust uitstraalt, met een paar eyecatchers. Dat zie je terug aan onze tafelpresentaties. De tafels zélf ogen vrij klassiek, maar wat er óp ligt mag best een beetje schitteren. Allereerst zijn dat onze gerechten, daarnaast het servies, de glazen en het bestek – met een paar echte blikvangers. Het is exclusief, maar dan op een vriendelijke manier; niet posh of pretentieus. De gasten maken ook foto’s van het eten, om te posten op social media. Vanwege het samenspel tussen food en non-food, dat helemaal op elkaar is afgestemd.”

Bezoek een van onze non-food showrooms

Op onze vestigingen in Goirle en Utrecht vind je de non-food showrooms van Bidfood waar onze accountmanagers jou graag meer vertellen over het brede assortiment aan (bedrukt) servies, kleding, restaurantaankleding en meer!

Meer informatie

Bezoek een van onze non-food showrooms

Meer lezen?

Bekijk hier onze blogs