De week zonder vlees en zuivel

De eerste maandag van maart is sinds een aantal jaren het startpunt van De Week Zonder Vlees & Zuivel. Dit jaar begint deze themaweek op 6 maart. Lees hieronder wat deze week inhoudt en hoe je het beste hierop in kunt spelen!

Wat is De Week Zonder Vlees & Zuivel?

De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel is een initiatief van Isabel Boerdam van de foodblog De Hippe Vegetariër. In 2017 is zij deze campagne gestart als ‘De Nationale Week Zonder Vlees’ om consumenten én bedrijven uit te dagen een week geen vlees te eten of te serveren. Op die manier wilde zij aandacht vragen voor de impact van het eten van vlees op klimaat en dier. Sinds vorig jaar is De Week Zonder Vlees uitgebreid en is daar nu ook zuivel aan toegevoegd. Dit omdat de consumptie van zuivel ook impact heeft op het klimaat. Door deze toevoeging is de nadruk van de campagne meer komen te liggen op een veganistisch eetpatroon.

Hoe kan jij als horecaondernemer inspelen op de campagne?

Onderdeel van De Week Zonder Vlees & Zuivel is De Vegetarische Restaurantweek waarin deelnemende horecazaken hun gasten verrassen met smaakvolle vegetarische en veganistische gerechten. Zo wordt er geprobeerd om de consument niet alleen thuis minder vlees en zuivel te laten consumeren maar ook buitenshuis.

Er zijn verschillende redenen om als horecaondernemer aan te haken bij dit initiatief. Allereerst is er natuurlijk de positieve impact op het klimaat. Daarnaast is het een mooie kans om nieuwe gasten kennis te laten maken met jouw zaak. Verder biedt het ook kansen op (gratis) publiciteit. Heb jij een leuke of ludieke actie bedacht? Overweeg dan eens om hier actief persberichten over uit te sturen naar de plaatselijke media.

Scoren op social media

De Week Zonder Vlees & Zuivel is een mooie gelegenheid om uw vega(n) gerechten extra onder de aandacht te brengen. Onder andere Social media biedt hier kansen voor. Deel tijdens deze week bijvoorbeeld mooie foto’s van heerlijke vegan gerechten samen met wat leuke feitjes en cijfers. Bijvoorbeeld: Door één dag geen vlees en zuivel te eten bespaar je bijna 28 liter water! Er is al veel onderzoek gedaan naar De Week Zonder Vlees en Zuivel. In deze onderzoeken zijn al veel feitjes en cijfers te vinden. Voor wat extra interactie met klanten en gasten is een interactieve quiz via stories een goede aanpak. Stel gasten vragen aan de hand van stickers via Instagram bijvoorbeeld. Graag zelf een leuk feitje bij je Social post? In het onderzoek van Blonk consultancy en op de website van De Week Zonder Vlees & Zuivel staan er al heel wat. Vergeet niet om de hashtag #weekzondervlees, #weekzondervleesenzuivel of #nwzv toe te voegen aan uw social posts om de juiste doelgroep te bereiken.

Een week vegetarisch met Bidfood

De vraag naar vega(n) neemt al een tijdje toe. Niet alleen in restaurants, maar ook in de fastservice. Zo hebben veel bekende snacks al een vega variant gekregen, denk bijvoorbeeld aan de kroket, maar ook aan visvervangers zoals de vegan lekkerbek

Voor de restauratieve sector biedt Bidfood producten van Jordy’s Keuken waarmee jij eenvoudig mooie en margerijke gerechten op tafel zet. In het nieuwe Jordy's Keuken magazine staan diverse vegetarische en veganistische gerechten die eenvoudig en snel te bereiden zijn, aangezien het voorbereidende werk grotendeels uit handen wordt genomen. Zo kan jij dus tijdens deze themaweek nieuwe gerechten introduceren zonder dat er veel voorbereiding aan vooraf gaat.

Zoals je hebt kunnen lezen, is er genoeg dat jij in jouw horecazaak kan doen om in te spelen op de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel. Weet je nog niet zo goed hoe of welke vega(n) gerechten jij toe kunt voegen aan jouw menukaart? Onze culinaire adviseurs kijken graag mee naar de mogelijkheden.

Meer lezen?

Ontdek meer handige tips in onze blogs.