Menukaart checklist

Een duidelijk en aantrekkelijk menu heeft heel veel effect op het keuzeproces van gasten. Met deze checklist zorg je er voor dat jouw menukaart helemaal up-to-date is op basis van de laatste trends

Zo smaakt jouw menu naar meer

Het creëren van een goed uitziend menu gaat niet alleen om esthetiek, het is ook een essentieel onderdeel van de algehele eetbeleving. Een goed ontworpen menukaart kan gasten verleiden om nieuwe gerechten te proberen, hun eetlust te vergroten en zelfs de waargenomen waarde van een gerecht te verhogen. Uit onderzoek blijkt zelfs dat een visueel aantrekkelijke menukaart de verkoop tot wel 30 procent kan verhogen. Een menukaart die gemakkelijk te lezen en goed georganiseerd is, kan ook de algehele eetbeleving van de klant verbeteren door het voor hen gemakkelijker te maken om door de verschillende opties te navigeren en te kiezen wat ze willen. Daarom kan het investeren van tijd en moeite in het creëren van een goed ontworpen menu een slimme zet zijn voor elk restaurant dat gasten wil aantrekken en behouden.

De basis

Een menukaart is een belangrijk visitekaartje voor jouw horecazaak. Om deze optimaal te benutten, is het van belang om te starten met het personaliseren van de menukaart. Voeg een logo toe en geef een beknopte uitleg over het ontstaan van jouw horecazaak om een persoonlijk tintje toe te voegen. Daarnaast moet de stijl van de menukaart aansluiten bij de doelgroep van jouw restaurant.

Bepaal vervolgens of je eenmalige menukaarten wil of herbruikbare. Voor eenmalig gebruik is de kwaliteit van het papier belangrijk. Een herbruikbare menukaart moet waterdicht of geplastificeerd zijn om deze langer mee te laten gaan.

Vergeet niet om de menukaart online beschikbaar te stellen en hierbij te zorgen voor een mobiele versie. Het toevoegen van een QR-code naar de menukaart zorgt voor een grotere toegankelijkheid.

Tot slot, voeg de sociale kanalen van jouw horecazaak toe aan de menukaart om de online zichtbaarheid van jouw restaurant te vergroten.

Opmaak

Een goede opmaak van de menukaart is minstens zo belangrijk als de inhoud ervan. Het is daarom aan te raden om niet meer dan 1 à 2 lettertypes te gebruiken en te kiezen voor een leesbaar en overzichtelijk lettertype.

Daarnaast is het belangrijk om na te denken over het kleurgebruik en contrast, omdat dit de leesbaarheid van de menukaart bepaalt. Een sterk kleurencontrast zorgt voor onderverdeling en extra aandacht.

Om het overzichtelijk te houden, is het verstandig om geen afleidende afbeeldingen of illustraties toe te voegen. Verder is het overzichtelijk om dranken en gerechten te categoriseren. Zo wordt het voor de gasten gemakkelijker om een keuze te maken en blijft de menukaart overzichtelijk.

Gerechten

De gerechten op de menukaart verdienen extra aandacht bij het optimaliseren van de kaart. Het gebruik van kleur kan hierbij helpen. Zo impliceert groen verse gerechten, terwijl oranje een eetlust opwekkend effect heeft. Geel zorgt voor positieve associaties en rood zet aan tot actie.

Naast kleurgebruik is ook de omschrijving van de gerechten van belang. Gebruik bijvoeglijk naamwoorden die passen bij het gerecht en overweeg nostalgische omschrijvingen. Storytelling speelt een steeds grotere rol in de horeca en kan helpen om de gasten meer te betrekken bij de gerechten.

Het aanbieden van gerechten die voldoen aan bepaalde dieetwensen en het bieden van de optie voor halve of hele porties zijn trends die tegenwoordig ook op de menukaart te vinden zijn.

Indeling van je menukaart

Een goede indeling van de menukaart is van essentieel belang bij het optimaliseren van de menukaart. Zorg voor een duidelijke en gestructureerde opbouw en voorkom keuzestress door niet teveel opties aan te bieden. Een vuistregel hierbij is om 6 voorgerechten, 10 hoofdgerechten en 6 desserts aan te bieden.

Het positioneren van margemakers geeft specifieke aandacht aan die gerechten. Plaats deze bovenaan in de linker- of rechterhoek of in het midden van de menukaart.

Geef daarnaast nieuwkomers en minder populaire gerechten een opvallende plek op de menukaart doormiddel van een opvallend lettertype of omkadering. Het creëren van meer vraag kan bijvoorbeeld door iets "tijdelijk" aan te bieden en hier extra aandacht aan te geven.

Prijzen

Bij het optimaliseren van de prijzen op je menukaart zijn er een aantal do's en don'ts. Zo is het belangrijk om het gerecht links en de prijzen rechts te plaatsen en het gebruik van eurotekens te vermijden. Het weglaten van het euroteken zorgt voor minder nadruk op het financiële gedeelte en kan zelfs leiden tot wel 30% hogere uitgaven.

Het spelen met de verschillende prijzen kan daarnaast een grote invloed hebben: zorg dat de prijzen niet te ver uit elkaar liggen, plaats duurdere gerechten bovenaan. Ook kan het plaatsen van één duur gerecht op de kaart een positief effect hebben op de uitgaven van de gast.

Upsell & Aftersales

Om gasten te verleiden tot extra aankopen, zijn er verschillende upsell- en aftersalesstrategieën die je kunt toepassen. Zo kan je bijvoorbeeld margemakers aanbieden in de vorm van een menu of combo voor een vaste prijs. Door hier een relatief lage prijs aan te koppelen, kunnen gasten zich verleid voelen om meer te bestellen.

Een andere strategie is om suggesties te doen voor extra toppings, waarvoor gasten een kleine meerprijs betalen.

Als je ook bezorging en afhaal aanbiedt, is het belangrijk om de beleving van een restaurant aan huis te creëren. Voeg altijd een menu flyer toe aan de bestelling en bied eventueel actie-korting aan voor de volgende bestelling. Vraag ook om een review, zodat je de populariteit van jouw zaak kan vergroten en gasten kunnen zien wat anderen van je gerechten en service vinden.

Meer weten over jouw menukaart?

Ontdek meer handige tips en oplossingen