Trend: Luxe croquetten

Vanaf begin dit jaar zijn de croquetten van de Croquetten Boutique exclusief verkrijgbaar bij Bidfood. Die worden ambachtelijk bereid door De Ambachterie in Zeeland. Met verse bouillons en unieke smaakcombinaties van groene curry tot Indonesische rendang.

In 2017 opende de Croquetten Boutique in Utrecht. De handgemaakte ‘croquetten’ met bijzondere vulling werden vrijwel meteen een groot succes. Eigenaren Désirée Stroes en Brian Steevens rolden hun croquetten eerst nog zelf, in de kleine boutique aan de Bakkerstraat. Voor de verkoop én voor andere horecazaken die ze op hun menu zetten. Totdat de vraag zó groot werd, dat ze de productie uitbesteedden aan krokettenspecialist De Ambachterie in Oostburg.

‘De beste ingrediënten’

Eind 2022 verkochten Brian en Désirée de Croquetten Boutique aan Bidfood. Het is tijd voor iets anders, vinden ze. De croquetten blijven bestaan en zijn alleen nog bij Bidfood verkrijgbaar. Voor de horeca, in een kleine (30 gram) en grote variant (80 gram). De originele recepten zijn in handen van Bidfood en De Ambachterie. Bij de Zeeuwse producent gaan ze net zo ambachtelijk manier te werk als in 2017. “We koken verse bouillons en gebruiken uitsluitend de beste ingrediënten”, vertelt Dennis Coppens, eigenaar van De Ambachterie. “Neem bijvoorbeeld de venkel/salami croquet. Daar gaat originele Italiaanse venkelsalami in, plus een verse groentebouillon. En in de Surinaamse roti croquet gaat échte kousenband.”

Verrassend en veelzijdig

Er is steeds meer vraag naar bekende snacks in een nieuw en luxe jasje. Vandaar dat veel snacks (maar ook gerechten) de laatste tijd sterk zijn opgewaardeerd, van hotdog tot loaded fries. Ook de kroket heeft zich ontwikkeld tot een culinaire bite met veelzijdige toepassingen. Volgens Dennis serveren ondernemers de croquetten los, bij een borrelgarnituur en als lunchgerecht. “Bijvoorbeeld op een vega lunchplank”, zegt hij. “Met deze croquetten kun je alle kanten op, inspelen op de seizoenen én het verschil maken. Er zijn namelijk niet zo heel veel zaken die een croquet met kabeljauw en groene kruiden serveren. Met garnaal en zeekraal of kruidige Indonesische rendang. Dit zijn unieke croquetten, waar de mensen echt voor naar jouw zaak komen!”

"Alle croquetten worden gemaakt zonder smaak-, kleur, - en geurstoffen"

Elke croquet een kleur

Alle croquetten worden gemaakt zonder smaak-, kleur- en geurstoffen. Wél met een aparte kleur paneermeel per croquet. Zo ziet het keukenpersoneel meteen om welke smaak het gaat. De truffel/knolselderij croquet is met zijn witte en bruine paneermeel anders van kleur dan de roti croquet (wit) en de rode feta/zontomaat. “Dit zijn natuurlijke kleurstoffen”, vertelt Dennis. “Van paprikapoeder tot annato, een kleurstof uit de zaden van de annato-boom.” Elke croquet biedt een originele smaak, structuur en beleving. Sommige varianten horen echt bij een seizoen, zoals de feta/zontomaat croquet (voorjaar en zomer). “We maken ze met vis, vlees en vegetarisch”, zegt Dennis. “In verrassende smaakcombinaties en exclusief voor Bidfood-klanten.”

‘Veel vraag naar premium snacks’

Volgens Marcel Gonzalez, Business Consultant Sales van Bidfood, passen deze croquetten perfect binnen het “vernieuwende gamma” van Bidfood. “Er is veel behoefte aan moderne ‘3.0’ varianten van bekende snacks”, vertelt hij. “Verrassend en ambachtelijk, met unieke smaken. Wij nemen die graag in ons assortiment op. Zoals nu met de Croquetten Boutique; je proeft dat er veel ambacht, liefde en aandacht zit in deze croquetten. Als horecaondernemer kun je je daarmee echt onderscheiden. Zéker met de vele unieke smaken, zoals de beef/chimichurri, één van mijn favorieten. Ook in het opkomende plantbased segment zijn er bijzondere varianten beschikbaar, die net even anders zijn dan de bekende vega(n) kroketten. Daarnaast staat zowel de naam áls de uitstraling van deze lijn als een huis. Er is een markt voor premium merken en de Croquetten Boutique hoort daar zeker bij. Hiermee spreek je een breed publiek aan, van fijnproevers en flexitariërs tot snackers die graag iets nieuws proberen.”

Meer lezen?

Bekijk hier onze blogs